15. 4. 2018
Jistě, každý chceme za svou nemovitosti dostat maximum, pokud ji prodáváme. Praxe je ovšem taková, že naše představa o získané částce bývá často nereálná. Co to způsobuje?
Realitní makléř má snahu na základě zkušeností, praxe i cenových map majiteli nemovitosti dobře poradit. Majitel nemovitosti to ale často vidí naopak. Proč?
V roce 2015 vydal Journal of Housing Economics velmi zajímavou studii. Lidé nadhodnocují ceny nemovitostí o 8 %. Ale jen v případě, že se jedná o tu jejich. V případě, že se nejedná o jejich nemovitosti, její cenu nenadhodnocují. Tento efekt má dokonce i svůj ekonomický název – endowment efekt. Nebo také vlastnický či majetnický efekt.
Jinými slovy, u stejné věci dělá člověk cenový rozdíl mezi cenou, za kterou je ochoten prodat a za kterou je ochoten koupit. Například úplně stejný byt budeme chtít prodat vždy za více, než za kolik bychom jej byli ochotni koupit. A pro zajímavost, zdaleka se to netýká jen nemovitostí, ale v podstatě čehokoli námi vlastněného.
A důvody?
- Citové pouto. K věcem, které vlastníme si vytváříme citové pouto. A jsme tedy ochotni se jich vzdát pouze za vyšší částku, která nám tento cit „nahradí“.
- Blud utopených nákladů. Jako vlastnící míváme pocit, že prodejem musíme získat investované náklady. Za kuchyňskou linku v hodnotě 100 tis. korun už ale nikdy stejnou částku nedostaneme.
- Ikea efekt. Pokud jsme v nemovitosti sami vymalovali, věšeli lustry či pokládali podlahu, to vše způsobuje výše zmíněný efekt o nereálné představě o ceně.
Jak z toho ven?
Zkuste si představit, že ve vaší nemovitosti bydlí úplně cizí lidí, oprostěte se od citových vazeb a položte si otázku. Kolik bych byl ochoten za takovou nemovitost zaplatit já?
Pokud už nemovitost prodáváte a nedaří se vám to, patrně se vám přihodil endowment efekt a požadujete za ni až příliš vysokou cenu.
Nechte si poradit o profesionálního makléře. Možná se vám to zprvu nemusí zdát, ale opravdový profík vám skutečně umí poradit dobře.
Autor: Vláďa MUSIL
Vím, jak lze prodat nemovitost bezpečně, rychle a za nadstandardní cenu.
Přeji krásný a pohodový den.
Vítám vás na mých webových stránkách. Jmenuji se Vladimír Musil a jsem privátní realitní makléř. Pomáhám lidem v oblasti realit. Specializuji se na prodej a pronájem bytů, rodinných domů a pozemků v Praze a okolí. Realitám se věnuji od roku 1999, privátně od roku 2001. Během té doby jsem získal nemalé znalosti a zkušenosti a mám za sebou nepočítaně spokojených klientů. Příčinou tohoto úspěchu je fakt, že poskytuji kvalitní a profesionální služby a že mě tato práce skutečně baví. Mým cílem je především po všech stránkách maximálně spokojený klient, který se na mě obrátil a vložil ve mě důvěru. Vždy preferuji individuální přístup, neboť si uvědomuji, že každý klient má své potřeby a vyhovuje mu jiný způsob jednání. V mnoha případech je to potvrzeno tím, že se na mě klienti obracejí opakovaně nebo mé služby doporučí svým známým. Většinu svých obchodů jsem zrealizoval na základě doporučení mých klientů.
Svým klientům poskytuji kompletní služby. S prodejem jakékoliv nemovitosti je spojeno několik, pro laika často neznámých činností, které je třeba realizovat tak, aby vše probíhalo podle zákonných norem s nimiž nemá většina lidí dostatečné zkušenosti. Spolupracuji s opravdovými odborníky v oboru, zavádím a využívám moderní technologie, které zvyšují atraktivitu každé nemovitosti, což zvyšuje zájem o danou nemovitost, a tím i její cenu. Když se objeví nečekaný problém nebo nepříjemná, zdánlivě neřešitelná situace, tak se nezaleknu, ale naopak, je to pro mě výzva. Vše dělám s jasným cílem - prodat nemovitost za co nejvyšší cenu k plné spokojenosti klienta.
A navíc, má spolupráce s klientem nekončí prodejem či pronájmem nemovitosti. Při vzniku jakýchkoliv následných situací nebo při potřebě dalších konzultací či pomoci zůstávám klientům plně k dispozici = jsem jejich privátní realitní makléř.
Tyto stránky vznikly proto, abych zde prezentoval, že když dva dělají totéž, nikdy to není totéž. Nezařazuji do nabídky desítky nemovitostí, o kterých pak nemohu mít přehled, nemohu znát jejich specifika a dostatečně se věnovat jejich prodeji. Záleží mi na odvedení špičkové práce a na spokojenosti klienta, přičemž dbám na své dobré jméno a na pověsti. Baví mě práce s lidmi a jejich spokojenost mě stimuluje a dodává mi energii.
Pokud vás cokoliv dalšího zajímá nebo se třeba jen chcete na něco zeptat, neváhejte mě kontaktovat. Rád vám vše vysvětlím ať už po telefonu nebo se sejdeme třeba u dobré kávy.